….
My main focus when shooting for clients is always to make sure they're happy with how their work is being represented, how their creativity is being captured. As a result of this, I often overlook the life that the finished images have once they've been delivered, where they finally end up, where they're seen by the wider public.
In our modern digital world this is obviously predominantly on-line and social media but what's weirdly so satisfying, often so much more rewarding, is when the images appear in print and are published in the much more traditional sense.
This can take the form of an entire publication filled with my photographs or a tiny single thumbnail in the corner of a page. It could be in a well known international magazine or a low volume catalogue for a small local gallery but the thrill is exactly the same no matter what.
I know these examples are still transient, in the scheme of things still fleeting, having only marginally more permanence than an online post but their physical reproduction pleases me immensely.
Examples here include:
..
Fy mhrif ffocws wrth dynnu lluniau i gleientiaid yw sicrhau eu bod yn hapus gyda sut mae eu gwaith yn cael ei gynrychioli, sut mae eu creadigrwydd yn cael ei ddal. O ganlyniad i hyn, rwy'n aml yn anwybyddu'r bywyd sydd gan y delweddau gorffenedig ar ôl iddynt gael eu cyflwyno, ble maen nhw'n cyrraedd yn y pen draw, ble maen nhw'n cael eu gweld gan y cyhoedd ehangach.
Yn ein byd digidol modern, mae hyn yn amlwg yn bennaf ar-lein a chyfryngau cymdeithasol ond yr hyn sydd mor foddhaol, yn rhyfedd ddigon, yn aml yn llawer mwy gwerth chweil, yw pan fydd y delweddau'n ymddangos mewn print ac yn cael eu cyhoeddi yn yr ystyr llawer mwy traddodiadol.
Gall hyn fod ar ffurf cyhoeddiad cyfan wedi'i lenwi â fy ffotograffau neu fân-lun bach yng nghornel tudalen. Gallai fod mewn cylchgrawn rhyngwladol adnabyddus neu gatalog cyfaint isel ar gyfer oriel leol fach ond mae'r cyffro yn union yr un peth beth bynnag.
Rwy'n gwybod bod yr enghreifftiau hyn yn dal i fod yn fyrhoedlog, yng nghynllun pethau yn dal i fod yn fyrhoedlog, gyda dim ond ychydig mwy o barhaolrwydd na phost ar-lein ond mae eu hatgynhyrchu corfforol yn fy mhlesio'n fawr.
Mae enghreifftiau yma'n cynnwys:
….
Harper's Bazaar
PAD London Feature – Guiding Lights
Junko Mori, Adrian Sassoon Gallery
Issue NOV24FP EL
David Nash: Wooden Boulder
Ruthin Craft Centre Exhibition Catalogue
ISBN 978-1-911664-33-8
Yusuke Yamamoto: Designs Under my Feet
Ruthin Craft Centre Exhibition Catalogue
ISBN 978-1-911664-31-4
11th Enku Grand Awards Exhibition Catalogue – Japan
David Nash. Resonances: Transmission and Creation in the Spirit of Enku